تصویر زنان در نمایشنامه های ادوارد آلبی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مونا هوروش
- استاد راهنما فریده پورگیو پروین قاسمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
هدف این رساله بازنگری و وارسی دیدگاه?های انتقادی موجود در مورد شخصیت?های زن نمایشنامه?های ادوارد آلبی، نویسنده معاصر آمریکایی، و ارائه خوانشی جدید از آنهاست. در دهه?های گذشته در نتیجه تحلیل?های سطحی و سنتی از این شخصیت?ها، آلبی به عنوان نمایشنامه?نویسی زن?ستیز معرفی شده است. پژوهش حاضر با بهره?گیری از برخی نظریه?های نقد فمینیستی و روانشناسی تحلیلی، به ویژه نظریه وانمود که توسط لوس ایریگارای مطرح می?شود، این اتهامات را رد نموده و ادعا می?کند که درک و آگاهی این نمایشنامه?نویس از ساختار اجتماعی مردسالار در حقیقت به انتقاد از این ساختار ناقص که زن را به حاشیه می?راند و به شی تقلیل می?دهد کمک می?کند. همچنین با مقایسه نوشته?های اخیر آلبی با نمایشنامه?های پیشین او می?توان به سیر تکاملی در بازنمایی شخصیت?های زن در آثار او پی برد. بررسی این سیر، افزایش آگاهی و حساسیت او در رابطه با شخصیت?پردازی زنان و همچنین تاثیر گسترش و قدرت گرفتن تدریجی گفتمان فمینیستی در جامعه را نشان می?دهد. فصل اول این رساله مقدمه?ایست شامل زندگی?نامه ادبی آلبی در بستر تاریخچه فعالیت?های جنبش زنان در آمریکا. فصل دوم به بررسی شخصیت پرستار در نمایشنامه مرگ بسی اسمیت می?پردازد و شناخت آلبی از ستمی که در عرصه?های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به زنان روا داشته شده را به اثبات می?رساند. فصل سوم با تحلیل شخصیت?های زن نمایشنامه همه چیز تمام شد تصویری از تاثیر تفکر نرینه?محور در گسستن پیوندهای طبیعی خانوادگی و مرگ لذت زنانه ارائه می?دهد و هم زمان به این نکته اشاره می?کند که در این نمایشنامه زنانی وجود دارند که تلاش کرده?اند اسیر نقش?های سنتی برای زنان نشوند. تصویر آلبی از شخصیت های زن این دو نمایشنامه، نه تصویری موهن برای تحقیر زن، که انتقادی است به گفتمان و منطق مردسالار و نرینه محور. فصل چهارم به نظریه وانمود ایریگارای می?پردازد و نمود آن را در دو نمایشنامه بررسی می?کند. در چه کسی از ویرجینیا ولف میترسد خواننده برای اولین بار در آثار آلبی با تصویر زن به عنوان هنرپیشه?ای خودآگاه روبرو می?شود که آگاهانه و به عمد به وانمود و تقلید تمردآمیز از نقش های زنانه موجود در جامعه آمریکا می?پردازد تا از این طریق گفتمان مردسالار را به چالش کشد. این گونه شخصیت پردازی در نمایشنامه اخیر آلبی به نام اشغالگر پررنگ?تر شده است که در آن شخصیت زن، قاطعانه?تر و کارآمد?تر به نمایش?گری نقش زنانه خود می?پردازد بی آن که از اضطراب و تنشی مشابه آنچه در ویرجینیا ولف دیده می?شود رنج ببرد، چرا که در اینجا نمایش?گری و وانمود با قدرت خلق و خلاقیت همراه شده که در ساختن فردیت و هویت سالم زنانه نقشی اساسی ایفا می?کند. در فصل آخر چنین نتیجه گرفته می?شود که ، اولا، تصویر زنان در نمایشنامه های آلبی بر خلاف دیدگاه مرسوم تصویری زن ستیز نیست و ، ثانیا، او در برخی نمایشنامه های خود به خلق زنانی می?پردازد که با تقلید و وانمود تمرد آمیز، حرکتی را آغاز می?کنند که می?تواند منجر به تحول در چارچوب فکری مردسالارانه شود.
منابع مشابه
تحلیلی از نقش زن در نمایشنامه های ادوارد آلبی
نکته مهم و اساسی در نمایشنامه های ادوارد آلبی جلوه گر ساختن موجودیت زن بعنوان مهره های اصلی مظاهر زندگی و برداشت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وی از جامعه امروزی آمریکا می باشد. زن در زندگی خانوادگی آمریکائی در مقابل مردانی بس ضعیف النفس و مقطوع النسل قرار دارد. بطوریکه آنان حکمرانان مطلق بحساب می آیند. هدف اصلی این پایان نامه بررسی رفتار زن آمریکائی در این نمایشنامه هاست و همچنین امعان نظر در اینکه...
15 صفحه اولرویاهای اخلاقی: سنت نمایشنامه اخلاقی در سه اثر ادوارد آلبی
از نظر موضوع و شکل، آثار آلبی شباهت زیادی به نمایشنامه اخلاقی قرون وسطی دارند. از اینرو می توان آنها را نوعی نمایشنامه اخلاقی معاصر قلمداد کرد. از لحاظ موضوع، آثار آلبی به مصیبت انسان معاصر می پردازد که بین فشار اجتماعی و ضعفهای خود دست و پا می زند. مشکل اول بصورت معکوس شدن ارزشها و نبود ارتباط بین انسانها عینیت میگیرد، و مشکل دوم در ناتوانایی او در رویارویی با حقاق تلخ زندگی نمود پیدا نمود پید...
15 صفحه اولبررسی گفتمان فرهنگی رویای آمریکایی در درام نوین آمریکا با تاکید بر نمایشنامه های ادوارد آلبی و سام شپارد
مفهوم رویای آمریکایی پس از کشف قاره آمریکا آرام آرام شکل گرفت. این ایده در مهاجرت انبوه به آمریکا و شکل گیری آمریکا به مثابه یک کشور نقش اساسی بازی کرد به شکلی که تمام ساختار های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این کشور متاثر از این گفتمان هستند. در این رساله، نخست به تعریف و تحلیل جز به جز گفتمان فرهنگی رویای آمریکایی و زمینه های ظهور و تسلط این فرا روایت پرداخته خواهد شد. سپس بازنمود این گفت...
بررسی تطبیقی سبک و اندیشه ادوارد آلبی آمریکایی و هارولد پینتر انگلیسی پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «گذر از سیاهی»
چکیده ندارد.
15 صفحه اولتروریسم در برابر زیستقدرت: خوانش مفهوم پساسراسربین و نظارت سیال در نمایشنامه زیرزمین اثر ادوارد باند
ادوارد باند در نمایشنامههایش به آسیبشناسی خشونت فراگیر اجتماعی که نتیجه گسترش سرمایهداری تهاجمی، سازمانهای سیاسی-اقتصادی و نهادهای امنیتی و نظارتی ناشی از آن است، میپردازد. باند در زیرزمین با نگاهی آخرالزمانی جامعهای در 2070.م را به تصویر میکشد که نهادهای نظارتی و ساختارهای سرمایهداری در آن ارتباطات انسانی را از هم گسسته و تروریسم، خشونت و نظارت در آن نهادینه گشته. این نظارت و سراسربینی...
متن کاملبررسی هستی گرایی دو نمایشنامه ادوارد البی
ادواردالبی یکی از برجسته ترین چهر ها در تاریخ نمایشنامه آمریکایی است. او اغلب به عنوان نویسنده ای پر کار شناخته میشود. که سبک های گوناگون را آزموده است. در تمام حرفه اش به هیچ وجه اهمتی که چه انتظاری از او میرود نمیداد. که سبب تفاسیر گوناگون در پاسخ به آثارش شد. نقد هایی که حواس های وجود گرایانه تمرکز میکنند بر این عقیده هستند که در نمایشنامه های ادوارد البی یک درونمایه ثابت و رایج دیده میشود. ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023